Finansowanie społecznościowe – nowoczesna forma inwestowania

finansowanie społecznościowe Media internetowe w ogromnym wręcz stopniu wpłynęły już na to, w jaki sposób większość z nas spędza swój wolny czas i jak rozumiemy obecnie szeroko rozumianą rozrywkę. Z drugiej strony wywarły one również olbrzymi wpływ na rozwój przedsiębiorczości i pozwoliły wielu ludziom na zrealizowanie swoich pomysłów. Doskonałym na to przykładem może być crowdfunding – tak zwany społecznościowy model finansowania projektów. W USA zjawisko to rozwija się bardzo dynamicznie. Póki co w Polsce wciąż jeszcze stosunkowo mało o nim wiadomo, ale sytuacja ta zmienia się dosłownie na naszych oczach. Tłumacząc dosłownie termin "crowdfunding" możemy odnieść raczej mało pozytywne wrażenie – w końcu cóż pozytywnego może oznaczać termin w stylu "finansowanie przez tłum"? W przypadku crowdfundingu ów "tłum" oznacza jednak całą grupę inwestorów którzy w pełni zdają sobie sprawę z tego, na jaki cel chcą przekazać pieniądze i robią to w stu procentach dobrowolnie.

Pieniądze przekazuje się tutaj wyłącznie na cel którym zostaliśmy zainteresowani i w którym zobaczyliśmy poważny potencjał. Oczywiście, praktycznie do samego końca nie mamy całkowitej pewności, czy dany projekt faktycznie wypali i czy zostanie zrealizowany. Zasada działania crowdfundingu jest bardzo prosta. Osoba posiadająca jakikolwiek ciekawy projekt zgłasza go na specjalnej platformie internetowej do tego służącej – najsłynniejsza to kickstarter.com, choć w Polsce działają również i nasze krajowe portale tego typu, jak chociażby polakpotrafi.pl.

czym jest finansowanie społecznościoweRóżne platformy mają różne kryteria dotyczące tego, co tak w ogóle może być takim projektem; zazwyczaj są to ciekawe, kreatywne pomysły lub przedsięwzięcia związane z biznesmen. Zadaniem twórcy projektu jest następnie skuteczne go wypromowanie i przyciągnięcie do niego możliwie szerokiego grona zainteresowanych osób. Na stronie umieszcza się zwykle wiele różnych szczegółów stanowiących dokładny opis danego projektu; twórcy mogą również umieścić wiele multimedialnych dodatków, takich jak zdjęcia czy filmy. Co bardzo ważne, twórcy projektów w wielu przypadkach mogą sporo zarabiać na takich rzeczach. Niektóre platformy, takie jak chociażby kickstarter.com nawet wprost zabraniają swoim użytkownikom zamieszczania u siebie projektów charytatywnych. Niektóre projekty z góry zakładają ponadto przekazanie pewnych udziałów osobom wspierającym.

Powiązane artykuły

Nasz partner