Finansowanie społecznościowe – podstawowe informacje

co to jest finansowanie społecznościowe Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, że crowdfunding na świecie jet bardzo rozwinięty. W samym tylko 2011 roku najsłynniejszy internetowy portal który się tym zajmuje – kickstarter.com – zdołał zebrać wsparcie finansowe o łącznej sumie 99 milionów dolarów. Zostały one przeznaczone na pomoc w realizacji różnego rodzaju kreatywnych projektów. Cały rynek finansowania społecznościowego na świecie w roku 2011 oszacowany został na ponad 1,5 miliarda dolarów, co doskonale pokazuje, jak bardzo rozwinięta jest cała ta dziedzina – co więcej, każdy specjalista przepowiada znaczne powiększenie się tej sumy w kolejnych latach. Crowdfunding nadal jest stosunkowo mało znany w Polsce,ale rynek ten w naszym kraju rozwija się bardzo dynamicznie. Na realizację wielu ciekawych pomysłów i przedsięwzięć we wspomnianym wyżej roku 2011 zgromadzono łącznie kilkaset tysięcy złotych, co jest naprawdę niezłym wynikiem. Istnieje kilka podstawowych form finansowania społecznościowego.

Różnią się one przede wszystkim rodzajem i charakterem płatności przekazywanych na konkretny cel. Może to być darowizna, w przypadku której pieniądze przekazuje się bez jakichkolwiek świadczeń zwrotnych – zazwyczaj chodzi tu głównie o akcje charytatywne. W innych przypadkach za wsparcie każda osoba wpłacająca pieniądze otrzymuje określone wynagrodzenie, zazwyczaj uzależnione od wysokości swojej wpłaty. Takie wynagrodzenie może mieć różne formy, od zwykłych podziękowań, poprzez reklamę aż po usługi związane z realizowanym właśnie projektem.

co to jest crowdfunding Crowdfunding bardzo często przybiera również formę zwyczajnej inwestycji. Pomysłodawca może tutaj zaoferować wspierającym go inwestorom udział w spółce lub też określoną część zysków płynących ze zrealizowanego przedsięwzięcia. Crowdfunding posiada również swoje wady; na przykład w przypadku wspomnianych wyżej darowizn osoby wpłacające pieniądze nie zawsze mogą być w stu procentach pewne, że środki takie faktycznie zostaną przekazane na realizację celu. Na pomysłodawcy nie spoczywa tu żaden obowiązek zrealizowania danego projektu i przekazania innym ustalonych wcześniej nagród. Trzeba zatem zdawać sobie sprawę z tego, że crowdfunding opiera się głównie na ludziach oraz zaufaniu do nich – zawsze będzie tu istniało zatem ryzyko padnięcia ofiarą oszustwa. Z tego też powodu należy podchodzić do tego ostrożnie i upewnić się, że dany pomysłodawca jest faktycznie godny zaufania jeszcze przed przekazaniem mu kapitału.

Powiązane artykuły

Nasz partner